« Takaisin

Huipputason LEAN -oppeja

Kim Barnas luennoi Suomen LEAN yhdistyksen koulutustilaisuudessa yli kahdelle sadalle kiinnostuneelle kokemuksistaan LEAN kehittämisestä terveydenhuollossa. Kokemukset olivat todella vaikuttavia.

Reilun kahdenkymmenen vuoden kokemus puhui. Esityksen vaikuttavinta antia oli se sinnikkyys millä toimintaa kehitettiin LEAN oppien mukaan. Esityksessä erityisen suuren painon sai henkilöiden johtaminen ja henkilökunnan kehittymisen tukeminen Theda Caressa. LEAN:ssa korostuu kaikkien panos kehittämistyössä: kaikilla on kaksi työtä, oma työ ja oman työn kehittäminen. Tämä edellyttää, että hankilökunta saa jatkuvaa tukea esimiehiltään. 

Theda Caressa ei makseta henkilökohtaisia palkkioita. Henkilökuntaa kannustetaan jatkuvasti kehittymään ja esimiesten velvollisuus on kasvattaa parhaita. Heille haetaan uusia tehtäviä ja haasteita. Lähimmät työkaverit voivat siis vaihtua, jopa usein. Esimiehet voivat menettää parhaat työntekijänsä uusiin tehtäviin. Kaikkien on siis oltava koko ajan valmiita muutoksiin. Terveydenhuollon toiminta kehittyy vain, jos ihmiset kehittyvät.

Kim Barnas korosti jatkuvaa mittaamista. Kun häneltä kysyttiin, miten mittaukset saadaan tehtyä ja saadaanko tiedot suoraan tietokannoista, hän totesi, ettei kaikkea saada automaattisesti vaan paljon joudutaam mittaamaan tukkimiehen kirjanpidolla. "Kynä ja ruutupaperi ovat parhaita mittareita".

Ongelmiin pyritään tartumaan heti. Analysoidaan ongelmien syitä, tehdään kehittämissuunnitelmia, joita lähdetään välittömästi kokeilemaan pienimuotoisissa piloteissa. Jos uusi malli toimii, ottaa seuraava ryhmä sen käyttöön. Jos uusi toimintamalli edelleen toimii hyvin, toiminta levitetään koko organisaatioon.

Tällaiseen jatkuvaan, nopeaan kehittämiseen liittyy aina riski, että tehdään vääriä ratkaisuja. "Emme voi kehittyä, jos emme tee virheitä" totesi Kim Barnas, jota voinee pitää yhtenä kovimmista LEAN kehittäjistä terveydenhuollossa.

 

Keskiarvo (0 Ääniä)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


No comments yet. Be the first.